Saturday 2 November 2019

Doktor

Horras!!

Entry kali ni mengesahkan Doktor pulak, x tau nak discribe doktor ni jenis yg macam mana..so korang baca la dgn intonasi korang sendiri🤭

Pada 15/10/2019 aku bwk tok laki daku ke spital daerah sini, spital tempat aku duduk skrang HDCM, utk mereka ambik specimen darah dia..pg2 dah serah diri..sekarang dah bersistem lah sket..nak ambik darah ada bilik khas x bercampur ngan patien lain ,so laju..selepas ambik kami pun balik..sbb khas hari tu semata2 beri darah je..dah sampai rmh dah mengemas, memasak dan buat apa yg perlu buat la,al  maklum,aku masih menjadi suri  rumahtangga sepenuh masa,masa aku byk utk hal2 rmh...

Dalam kul 11.45pg dpt panggilan dari spital, diaorang suruh dtg balik ke spital sbb spcimen drh ambik pg tadi x cantik..potasium tinggi 6.3 bacaan dia..so diaorang suruh ambik laporan tu dari klinik pakar..time tu aku tgok jam ok lagi, nak ambik ank skolah lambat lagi..so aku bwk balik tok laki ke spital berkenaan, jarak dr  rmh dlam 20 minit je..sampi je sana..klinik pakar kata kene gi jumpa doktor jugak, apa perlu buat..time tu doktor pakar xde so jumpa doktor biasa...
Lepastu aku pun bwk tok laki daku ke bilik doktor berkenaan..time tu dah kul 12.20 mcm tu,patien lain masih ramai, tp kami dpt masuk dlu ,kire mcm kes urgent..

Di spital tu ada bilik2 utk jumpa doktor, tok laki dpt bilik no 2..so masuk la jumpa doktor lelaki, masuk2 je terus doktor tu sound..potasium tinggi..buah pinggang rosak teruk,u tolak buat dialisis ke, saya suruh buat kenapa mau tangguh2..time tu aku yg dengo naik menyirap..tp ku tahan getaran didada😡, aku ckp doktor kami dtg sini di call oleh pihak spital..diorang ckp result darah x bagus apa solution perlu buat skrg, memandangkan kaki dia pun bengkak sbb gout..dia jwp gout ni pun sbb buah pinggang rosak terok, xleh makan ubat , xleh buat apa melainkan dialisis..aku ckp dlu dia pernah skali potasium tinggi x boleh ke reduse ngan kalimate yg makan utk beberapa hari tu..dia ttp jugak bekeras x boleh, xboleh..pehtu dia ckp..suruh pergi nepro u x pegi..aku jwp bukan x pegi, kami dah pegi tp nepro suruh balik dlu ,time tu patien terlalu ramai, nak pegi balik ,maklum la anak tgh skolah, dia pun kejap ok kejap tak, dgn temujanji saya lagi..pehtu dia bebel lagi ,u aaa kalau x buat dialisis dlm keadaan u sekarang saya jamin paling kuat dlm 2 minggu u boleh mati dirumah, aku time tu nak sepak ke tidak doktor ni..menahan sabo aku, tok laki aku senyap ,sentap jugak bila doktor ckp gitu,pehtu doktor sambung lagi, saya suruh u tukar insulin u tolak insulin kenapa?, time tu aku dah cekak pinggang, doktor suami saya ni mmg on insulin 3x sehari doktor, dan kami x pernah pun jumpa doktor sblum ni, dia patien pakar bukan doktor, doktor ni salah tgok laporan org lain ke apa..doktor ni main sembur je, baca le betul2 laporan tu doktor jgn main ckp saja, pehtu dia kata eh yaka ka..kejap sapa punya laporan, nama u sapa🤦

Selepas tu dia bg slip kecik utk buat ECG tgok jantung mcm mana, agak nak cover malu🤭, time di bilik ECG kebetulan misi dlm bilik doktor ada di bilik ECG terus aku tarik tanya dia , sapa nama doktor tu, misi ckp Dr Phang, daku kata mmg sesuai lah rasa aku nak lempang aje doktor tu..main sembur je patien, kot ye stress tgok la dlu sapa patien dia handle.. gelak misi tu, sampi dema minta maaf bagi pihak dia..
Dalam masa mesin ECG tu jalan doktor tu dtg tgok slip ecg ecg berkenaan, dan aku ckp jgn kata jantung laki saya terok plak, tersengeh2 dia, dia jwp ok..lastly dia bagi jugak kalimate utk kawal potasium..taik bertui..awai2 aku mintak x kasi..itu x leh ini x leh..aiyakkkk.
Sejak dari hari itu, kesihatan tok laki aku merudum ,dia down ke apa ke x paham jugak aku..hari selasa (minggu depanye) mmg temujanji dgn pakar.. sblum jumpa pakar..doktor tadi kasi slip utk ambik darah pada hari jumaat minggu tu dan jumpa doktor balik,so setelah beberapa hari makan kalimate tu..jumaat ambik result dan jumpa doktor balik.. result turun sket tinggal 6.1 bermakna progress dia agak slow utk turun, doktor suruh sambung lagi..sampi selasa dan pada selasa tu ambik drh lagi..bio pakar plak yg tengok hari tersebut.

Sambung.......😂






No comments:

Post a Comment